سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزى دو گونه است : روزیى که آن را جویى ، و روزیى که تو را جوید و اگر پى آن نروى راه به سوى تو پوید . پس اندوه سال خود را بر اندوه روز خویش منه که روزى هر روز تو را بس است . پس اگر آن سال در شمار عمر تو آید ، خداى بزرگ در فرداى هر روز آنچه قسمت تو فرموده عطا فرماید و اگر آن سال در شمار عمر تو نیست ، پس غم تو بر آنچه از آن تو نیست چیست ؟ و در آنچه روزى توست هیچ خواهنده بر تو پیشى نگیرد ، و هیچ غالبى بر تو چیره نشود ، و آنچه برایت مقدر شده تأخیر نپذیرد . [ این گفتار پیش از این در آنجا که سخن از این باب بود گذشت لیکن در اینجا روشن‏تر و گسترده‏تر است ، بدین رو بر قاعده‏اى که در آغاز کتاب نهادیم آن را از نو آوردیم . ] [نهج البلاغه]

امام موسی کاظم علیه السلام

 
 
از وصایاى امام کاظم «علیه السلام» به هشام:

(یا هشام قِلّةُ المنطق حِکمٌ عظیمٌ. فعلیکم بالصّمت، فإنّه دَعَةٌ حسنةٌ وقلّة وزرٍ وخفّةٌ من الذّنوب. فحَصّنوا باب الحلم؛ فإنّ بابه الصّبر.)
(تحف العقول صفحه 394)
اى هشام! کم‌گویى کارى حکیمانه است و بر تو باد به صمت. (صمت: سکوت در هنگامى که سخن گفتن لازم نیست.)
بعضى از افراد دائماً حرف مى‏زنند و هر کس سخنى مى‏گوید دخالت مى‏کنند و این از رذائل اخلاقى است حتى گاهى، انسان براى حرف زدن انگیزه هم دارد، مثلاً مى‏خواهد اظهار فضل کند اما در همین مورد نیز خوددارى از سخن، مستحسن است. و از آنجا که همه گفتار انسان در نامه عمل او، ثبت و ضبط مى‏شود و چه بسا در پر گفتن، انسان دچار خلاف گویى گردد. لذا کم گویى موجب کم شدن وزر و وبال و تخفیف گناهان است.
صمت، خود از حلم سر چشمه مى‏گیرد، حلم در مقابل خفّت است، گاهى افراد در هنگام شادى با بروز حوادث نا خوش، خود را مى‏بازند لکن انسان حلیم در خوشى و نا خوشى عنان خود را از کف نمى‏دهد.
ریشه حلم نیز صبر است، صبر به معناى مقاومت و پایدارى است، چه در مقابل فشارهاى زندگى و چه در مقابل تکالیف الهى.
از این روایت نکته ظریفى به دست مى‏آید که اخلاقیات اسلامى یک چرخه متصل به هم است و همچون دوائر متداخل هرکدام دیگرى را تکمیل مى‏نمایند و مجموعه آنها منظومه زیبایى در وجود انسان مى‏شود.

(از احادیث منتخب رهبر معظم انقلاب «دام ظله» در شروع درس خارج)



مدیر ::: یکشنبه 86/3/27::: ساعت 8:51 صبح

حدیث هفته:
 
 
از وصایاى امام کاظم «علیه السلام» به هشام:

یا هشام! إنّ المسیح‏(علیه السلام) قال للحواریین: إنّ صغار الذنوب ومحقراتها من مکائد ابلیس، یحقّرها لکم ویصغّرها فی أعینکم فتجتمع وتکثر فتحیط بکم.
(تحف‏العقول صفحه392)
حضرت عیسى‏(علیه السلام) به حواریین مى‏فرماید:
گناهان کوچک، گناهانى که ما آنها را کم مى‏شماریم جزو فریبگریهاى ابلیس محسوب مى‏شود این گناهان در چشم انسان خرد و ناچیز بشمار مى‏آید در نتیجه او مرتکب مى‏شود این محقرات تدریجاً زیاد مى‏شوند و انسان را احاطه مى‏کنند و همان بلایى بر سر او مى‏آید که بر کسانى که در غرقاب و گرداب گناهان بزرگ افتاده‏اند، مى‏آید بعضى از گناهان بزرگ هم مانند غیبت چون تکرار شود به نظر انسان کوچک مى‏آید. توجه و مراقبت خیلى لازم است.



مدیر ::: جمعه 86/1/31::: ساعت 11:9 صبح




مدیر ::: شنبه 86/1/18::: ساعت 10:21 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 12


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :29796
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>لینک دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<
 
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری